Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017 - 06:09:55

  

BANNER 1200X80
A A A


Αποτελεί την “ντουλάπα” της Θεσσαλονίκης, την περιοχή δηλαδή όπου κρύβονται όλες οι ασχήμιες της πόλης, όπως η πορνεία και η διακίνηση ναρκωτικών, γι΄αυτό και παραμένει εγκαταλελειμμένη και υποβαθμισμένη. Ωστόσο, η “parallaxi”, στο πλαίσιο της δράσης της «Η Θεσσαλονίκη αλλιώς», αποφάσισε να ανοίξει την .... πόρτα της περιοχής της Δυτικής εισόδου (Ξυλάδικα) με δράσεις που ξεκίνησαν από πέρσι και με τη διοργάνωση, σήμερα το απόγευμα, μιας δημόσιας συζήτησης με στόχο την ευαισθητοποίηση φορέων αλλά και πολιτών για την επανεκκίνηση της γειτονιάς και την αντιμετώπιση των προβλημάτων της.

«Μια γειτονιά στο όριο»- Όψεις της υποβαθμισμένης Δυτικής Εισόδου της πόλης: Η ιστορία, το δύσκολο παρόν και οι προοπτικές της” είναι ο τίτλος της εκδήλωσης που πραγματοποιείται στον κινηματογράφο Ολύμπιον με πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, έπειτα από σχετικό αίτημα της parallaxi.

“Εχεις περπατήσει ποτέ στα Ξυλάδικα;" Για την Ελένη Σβυριάδη, αρχιτέκτονα και συντονίστρια του Θεσσαλονίκη Αλλιώς, η οποία θα μιλήσει στην ημερίδα, η ερώτηση για το αν μπορεί να αλλάξει η Δυτική είσοδος, μπορεί να απαντηθεί αφού κάποιος αναρωτηθεί πού είναι τα Ξυλάδικα και αν έχει περπατήσει ποτέ εκεί.

Οπως περιγράφει στην εισήγησή της, “οι οίκοι ανοχής ακτινοβολούν στα σκοτάδια των δρόμων, γυναίκες, άνδρες, τραβεστί κυκλοφορούν στα Ξυλάδικα όλη τη νύχτα” ενώ το σκηνικό “σφύζει από εγκαταλειμμένα κτήρια, ναρκωτικά, πορνεία και σκοτάδι που διακόπτεται από κόκκινες λάμπες” σε μια περιοχή που βρίσκεται μόλις 2500 μέτρα από την πλατεία Αριστοτέλους. “Το πρωινό σκηνικό διαφοροποιείται μερικώς. Τότε παρατηρείς σκουπίδια σε κάθε πιθανό σημείο-τα απομεινάρια της προηγούμενης βραδιάς, ξενοίκιαστα μαγαζιά, άδειους δρόμους.

Τότε αντιλαμβάνεσαι και το αμάλγαμα πολιτισμών. Τους Κινέζους, τους Ρώσους, τους Νιγηριανούς, τους Βούλγαρους, τους Γεωργιανούς, τους Ρομά. Τότε συνειδητοποιείς την έλλειψη πρασίνου και δημόσιου χώρου, την απουσία “γειτονιάς” τονίζει η κ.Σβυριάδου διευκρινίζοντας ότι, αντίστοιχα παραδείγματα βρίσκονται σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου καθώς οι “πόλεις απαιτούν ένα κομμάτι “ντουλάπα”.

Για την ίδια πάντως, οι ανάγκες των Δυτικών συνοικιών είναι πολλές αλλά κάποιες σημαντικές είναι οι χρήσεις των εγκαταλειμμένων κτηρίων, για να μην γίνονται εστίες εγκληματικότητας, η δημιουργία δημόσιου χώρου και διαβάσεων και η επαναπροσδιόριση της έννοιας της γειτονιάς. Από την πλευρά της, η τοπογράφος Ελένη Φουντουλίδου η οποία μεγάλωσε και κατοικεί στην περιοχή που προπολεμικά ονομαζόταν συνοικισμός Βαρόνου Χίρς και μεταπολεμικά Παλαιού Σταθμού και Νέα Ξυλάδικα, θεωρεί ότι υπάρχουν προοπτικές να αναβαθμιστεί, να γίνει φιλική και θελκτική.

Αναφέρει δε, στην εισήγησή της, ενέργειες που εκκρεμούν εκ μέρους του δήμου Θεσσαλονίκης και αφορούν, μεταξύ άλλων, στην ανέγερση του σχολείου της Σαπφούς και Βουτυρά για να στεγαστεί το 63ο Δημοτικό Σχολείο, τη δημιουργία παιδικής χαράς και ΚΑΠΗ, την αξιοποίηση και χρήση του διατηρητέου της Αναγεννήσεως, την κατεδάφιση ετοιμόρροπων και επικίνδυνων κτισμάτων και την σφράγιση των εγκαταλελειμμένων που χρησιμοποιούνται για χρήση ναρκωτικών καθώς και την ενίσχυση της καθαριότητας και του φωτισμού της περιοχής και την κλάδευση των δένδρων.

Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Γιώργο Τούλα από την parallaxi, στο πλαίσιο της δράσης «Η Θεσσαλονίκη αλλιώς», την άνοιξη του 2014 πραγματοποιήθηκε στη γειτονιά της Δυτικής Εισόδου της πόλης, το "West Side Story" που ήταν ενταγμένο στις εκδηλώσεις του εορτασμού της Θεσσαλονίκης ως Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014.

“Η δράση συνεχίστηκε την άνοιξη του 2015 με τη φιλοξενία της Alexa Mills, σε συνεργασία με το ίδρυμα Fulbright και το U.S. Consulate General της Θεσσαλονίκης, η οποία για έναν ολόκληρο μήνα εργάστηκε μαζί μας, καθώς και με τους κατοίκους πάνω στα προβλήματα της περιοχής” λέει χαρακτηριστικά. Ανακοίνωσε, τέλος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι με πρωτοβουλία της parallaxi, θα αναπλαστεί το καλοκαίρι από χορηγούς, όλος ο αύλειος χώρος του 63ου Δημοτικού Σχολείου που βρίσκεται στα Ξυλάδικα, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Πρόδρομου Νικηφορίδη.

  • ΑΠΕ