Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017 - 11:18:25

  

BANNER 1200X80
A A A

Η πενία, ως γνωστόν, τέχνας κατεργάζεται... Όμως, όταν στην πενία εμπλέκονται και τα email της τρόικας τότε η κατάσταση γίνεται επικίνδυνη...

Με απλά λόγια, όταν δεν “βγαίνουν τα νούμερα” του κρατικού προυπολογισμού τότε το οικονομικό επιτελείο, ξεκινά την επιχείρηση “ανακάλυψης” εσόδων. Κι όταν τα χρονικά περιθώρια περιορίζονται, τότε ο προγραμματισμός τίθεται στο... αρχείο και η λογική εξανεμίζεται.

Κάπως έτσι λοιπόν, προκειμένου να βρεθούν επειγόντως επιπλέον έσοδα, το υπουργείο Οικονομικών έβαλε στο στόχαστρο, τον ΦΠΑ των ξενοδοχειακών υπηρεσιών.

Επισήμως (προς το παρόν) δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα αλλά η φημολογία στην αγορά είναι εντονότατη. Τόσο έντονη ώστε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος αποφάσισε να στείλει στον Πρωθυπουργό επιστολή διαμαρτυρίας ενώ αντίστοιχη επιστολή έστειλε στον κ. Σαμαρά και ο Περιφερειάρχης Κρήτης.

Σύμφωνα λοιπόν με τη φημολογία, θα αυξηθεί από 6,50% σε 13% ο ΦΠΑ στις παρεχόμενες υπηρεσίες των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Το σχέδιο είναι ασφαλώς παράλογο και αποδεικνύει τον ερασιτεχνισμό των ανθρώπων που σχεδιάζουν και υλοποιούν την οικονομική πολιτική σε αυτή τη χώρα. Διότι:

--Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός επί του τουρισμού για να γνωρίζει ότι τα τουριστικά συμβόλαια της ερχόμενης τουριστικής περιόδου έχουν ήδη ολοκληρωθεί στο συνολό τους.

--Δεν χρειάζεται να είναι κανείς νομικός για να υποθέσει ότι η (εκ των υστέρων) αλλάγη στους όρους των συμβολαίων (αύξηση του ΦΠΑ) συνεπάγεται μαζικές ακυρώσεις...

--Δεν χρειάζεται να είναι κανείς οικονομολόγος για να καταλάβει ότι ο αυξημένος ΦΠΑ καθιστά δυσχερή τη θέση των ελληνικών επιχειρήσεων απέναντι στις ανταγωνιστικές επιχειρήσεις του εξωτερικού.

--Δεν χρειάζεται να είναι κανείς έμπειρος manager για να αντιληφθεί ότι το τουριστικό προιόν δεν αρκεί να είναι καλό αλλά πρέπει ταυτόχρονα να είναι και φθηνό για τους ξένους επισκέπτες.

Το μόνο που χρειάζεται να κάνουν, εκεί στο οικονομικό επιτελείο, είναι να χρησιμοποιήσουν απλή λογική και μαθηματικά του δημοτικού σχολείου:

Ο τουρισμός είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, η οποία φέτος έφερε στη χώρα πάνω από 20 εκατομμύρια επισκέπτες.

Είναι ένας κλάδος ο οποίος “παράγει” χρήμα και δεν ανακυκλώνει το υπάρχον.

Είναι ο τομέας ο οποίος τα τελευταία χρόνια καταγράφει “εκρηκτικές” επιδόσεις και θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Σύμφωνα δε, με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο κύκλος εργασιών στον τομέα υπηρεσιών παροχής καταλύματος και εστίασης το γ΄ τρίμηνο φέτος, σημείωσε αύξηση 7,6% σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο δείκτη του γ΄ τριµήνου 2013.

Εκτός όλων αυτών όμως, στην Ελλάδα της κρίσης, ο τουρισμός είναι “σανίδα σωτηρίας” για χιλιάδες επιχειρήσεις και εργαζόμενους.

Η λογική λοιπόν επιτάσει, η Πολιτεία να προστατέψει αυτόν τον κλάδο με στρατηγικό σχεδιασμό και θεσμικές παρεμβάσεις. Και όχι να τον... εξουδετερώσει με κοντόφθαλμα, εισπρακτικά μέτρα που αγγίζουν τα όρια της δολιοφθοράς...

  • Η Νίκη Μανουσάκη είναι οικονομολόγος